Onderzoeksrapporten over kennis en attitudes van inwoners rond energietransitie

ProfielfotoChris Huiden 01-04-2019 1744 keer bekeken 12 reacties

Ik heb bij Documenten enkele onderzoeksrapporten geplaatst over kennis en attitudes van inwoners rond de energietransitie. Mogelijk hebben anderen interessante aanvullende rapporten over dit onderwerp? Plaats ze erbij?

(link naar die documenten maken, lukt helaas niet...)

12  reacties

Chris Huiden 01-04-19 om 17:23

overigens: de documenten staan bij de werkgroep Communicatie RES U16.

Krystel Singh 08-04-19 om 16:22

Hoi Chris Huiden ,

Dank je voor deze post!

Je kunt bij je reactie een document bijvoegen (dmv de knop 'bestand insluiten). Zou je de documenten ook hieronder kunnen uploaden (niet iedereen heeft namelijk toegang tot de werkgroep Communcatie RES U16).

Ik ben ook benieuwd naar andere rapporten over kennis en attitudes van inwoners rond de energietransitie. Wellicht hebben Peter Smit, Peter Rook, Heleen Vogel, Wijnand Jonkers of Bianca Lambriex input?

Peter Rook 08-04-19 om 17:33

Dank je wel Krystel voor het doorsturen, ik heb zelf geen onderzoeksrapporten maar ben wel nieuwsgierig naar de informatie van Chris Huiden .

Chris Huiden 09-04-19 om 15:22

En nog een lokaal onderzoek uit 2015, rond woningisolatie: wat weet men, vindt men, verwacht men:

Chris Huiden 09-04-19 om 15:26

... en als anderen mooie inzichten of strategieën ontlenen aan deze onderzoeken: wil je ze dan hier delen?

Chris Huiden 09-04-19 om 21:40

En de energiemonitor van de Rijksoverheid, uitgevoerd door Motivaction, uit 2017.

Robin Koppers 10-04-19 om 10:54

Hoi Chris,

Niet direct een rapport over kennis en attitudes van inwoners. Wel een recent verschenen artikel over publieke acceptatie in de duurzaamheidstransitie. Ook erg interessant. Zie: http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/publieke-acceptatie-in-de-duurzaamheidstransitie-beleid-en-valkuilen

Chris Huiden 13-04-19 om 13:25

Dag @robinkoppers, dank voor het artikel! Het onderscheid in soorten acceptatie is behulpzaam. De tekst over het beleidsinstrument 'informatie' gaat mij teveel uit van de rationele mens. We weten inmiddels veel meer over hoe mensen tot keuzes en gedrag komen, uit de gedragspsychologie en socie psychologie. Die insteek mis ik hier wel. Bij 'prikkelen' wordt weliswaar verwezen naar nudging, maar er valt méér over te zeggen, denk ik...

Krystel Singh 29-04-19 om 18:21

Hoi Chris Huiden, bedankt voor het toevoegen van het onderzoek door Motivaction. Ik vond op de website van het CBS (https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/43/milieu-en-duurzame-energie-opvattingen-en-gedrag) ook het onderstaande onderzoeksrapport. Had je die al?

Chris Huiden 30-04-19 om 9:22

Krystel Singh nee, die kende ik nog niet, dank! Overigens zag ik dat ik het Motivaction-rapport dat ik gisteren plaatste, al eerder had geplaatst. Ik kan die post echter niet verwijderen. Mogelijk wil jij dat doen, als je dat nuttig lijkt?

Krystel Singh 30-04-19 om 10:56

Graag gedaan Chris Huiden! Ik heb je reactie van gister nog niet verwijderd. Mocht je dat willen, doe het gerust zelf. Ik heb de instellingen aangepast, zodat auteurs hun reacties kunnen bewerken en verwijderen, handig he ??

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.

Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.