Over hoe om te gaan met het dilemma: brengen we een boodschap van angst, of hoop, of.... beide?

ProfielfotoChris Huiden 02-05-2019 1057 keer bekeken 2 reacties

Klimaatpsychologe Renee Lertzman vertelt in een heel boeiend interview over hoe we in de communicatie rond de energietransitie om moeten gaan met de bestaande gevoelens van angst en hulpeloosheid. Overschreeuwen we die met een juichend verhaal over oplossingen? Of moeten we ze een plek geven?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties hierop!

2  reacties

Robin Koppers 03-05-19 om 10:45

Ik denk dat het vrij belangrijk is om naar de mensen te luisteren. Enerzijds om te kijken waarom mensen bepaalde keuzes maken maar ook om te horen wat ze willen. Hoewel we bezig zijn met de energietransitie, denk ik dat er nog genoeg mensen zijn die het niet zoveel uitmaakt of er nu grijze, paarse of groene stroom uit het stopcontact komt, zolang het maar niet teveel kost en ze er niet teveel moeite voor hoeven doen. Om bij die mensen met 1 groot juichend verhaal langs te komen dat we de aarde gaan redden heeft dan ook niet zoveel zin. Luister naar wat de mensen belangrijk vinden, en probeer dan een combi te maken met de energietransitie.

Als voorbeeld kan ik wel mijn eigen voetbalclub gebruiken waar ik in het bestuur zit en die we net een paar weken geleden volledig elektriciteitsneutraal gemaakt hebben. We hebben al onze verlichting vervangen voor LED (in de gebouwen en op het veld) en we hebben het dak vol liggen met zonnepanelen. We hebben deze maatregelen vooral genomen, omdat we met LED verlichting een veel betere verlichting konden krijgen op het veld. En door de combinatie met zonnepanelen besparen we flink op de energierekening. Deze twee voordelen die we met deze maatregelen behaald hebben, waren voor ons belangrijker dan het hele duurzaamheidsplaatje. Als je dus bij ons was gekomen met alleen het duurzaamheidsargument, hadden we de maatregelen niet genomen. Maar de voordelen op verlichting en kosten, gaven in dit geval de doorslag. Als je met deze mindset naar de mensen luistert, denk ik dat er nog veel te winnen is.

Krystel Singh 08-05-19 om 10:20

Mooi voorbeeld van hoe je minstens twee vliegen in een klap kunt (en zelfs moet) slaan, Robin Koppers!
Interessant artikel, Chris Huiden. Merk je zelf ook dat er klimaatmelancholie speelt? En hoe ga jij hiermee om? Dat een boodschap van angst niet werkt, hebben we gezien met de enge plaatjes op sigarettenpakjes, zie bijvoorbeeld dit artikel: https://bit.ly/300YGkR. Oorzaak: cognitieve dissonantie, precies hetzelfde mechanisme dat wordt benoemd in het artikel waaraan je refereert.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.

Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.