Als de energietransitie slaagt zijn de zonnepanelen en de windmolens in 2050 Nederland al weer uit.

ProfielfotoRoelof Mulder 10-05-2019 1926 keer bekeken 4 reacties

Graag nodig ik jullie uit voor een online dialoog over de tijdelijkheid van de impact van de energietransitie op het landschap.

Afgelopen week sprak ik weer veel mensen over de energietransitie. Vaak hoor je de vraag waarom dit in Nederland moet. We zijn immers een klein, dichtbevolkt vruchtbaar landje, waar elke vierkante meter al een bestemming heeft. 90% van onze energiedragers (gas, kolen, olie) halen we nu uit het buitenland. Is het wel reëel om te verwachten dat we onze energiebroek zelf kunnen ophouden?

Op VN niveau hebben we afgesproken dat elk land zijn eigen energieverbruik gaat verduurzamen. Daarmee hebben alle landen een grote uitdaging. En vooral die landen die weinig ruimte hebben en veel energie gebruiken. Maar we zijn niet het enige land met grote uitdagingen. Wat bijvoorbeeld als je economie afhankelijk is van fossiele energie, of als je een land bent zonder kustwateren en bodemenergie. Je zou het hier lang over kunnen hebben, de oplossing komt waarschijnlijk als er meer marktwerking komt, waardoor regio’s met gebieden waar veel duurzame opwek mogelijk is, deze ook gaan exploiteren en de energie aanbieden aan de regio’s waar veel vraag is. In het fossiele energiesysteem is dat immers ook gebeurd.

Het wereldwijde energiesysteem staat voor een grote verbouwing. Tijdens die verbouwing zullen we zeker hinder ondervinden. Dat hoort een beetje bij verbouwen. Je kijkt een tijd tegen de rommel aan en accepteert de ongemakken, omdat je verwacht dat je er beter uitkomt.

Zouden we zo ook naar de energietransitie kunnen kijken? Laten we er van uitgaan dat er slimmere wereldwijde oplossingen komen dan zonneweides op de grond van een vruchtbare rivierdelta en windmolens in provincies waar het nauwelijks waait. Voor zonnepanelen en windmolens geldt dat je ze zonder grote blijvende impact kunt opruimen. Wellicht verplaatsen we ze zelfs al als er betere plekken beschikbaar komen.

Kan het zijn dat in 2050, als we 100% duurzaam energie gebruiken, er nauwelijks windmolens meer te zien en zonnepanelen te vinden zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie visie!!

4  reacties

Krystel Singh 23-05-19 om 13:38

Peter Smit, Gerben+de Vries en Ieke Benschop, Roelof en ik zijn benieuwd naar jullie reactie hierop.

Tessa Bijvoet 24-05-19 om 16:38

Eline Aardse noemt in haar nieuwe blog #6 een heel interessant artikel over stroom uit planten! Nu alleen nog op heel kleine schaal mogelijk, maar wie weet maakt dat in 2050 onderdeel uit van onze energielandschappen..?

Aart Kees Evers 27-05-19 om 22:22

Mijn verwachting is dat we de windmolens in 2050 niet meer zien. We zijn er dan zo aan gewend dat we ze zelfs mooi zijn gaan vinden.

Kees Oskam 14-08-19 om 10:55

Interessante gedachte, waar ik wel twee kanttekeningen bij heb:
Primo: is het niet duurzamer om het in één keer goed te doen? Het stapelen van korte termijn oplossingen is een belangrijke oorzaak van de huidige klimaatcrisis. Het vervelende is natuurlijk wel dat we nog niet weten hoe de wereld er in 2050 uitziet. Voorspellen is nu eenmaal lastig, vooral als het om de toekomst gaat.
Secundo: Er zit een belangrijke politieke component in de energiemarkt, ik denk niet dat dat verandert als we van fossiele naar duurzame energie overgaan. Van de oliecrisis in 1973 heeft Nederland Jaren last gehad. van een groene stroomcrisis in 2073 zullen we waarschijnlijk ook last hebben. Een deel van het enthousiasme van Europese landen voor de energietransitie komt ook voort uit de verwachting minder afhankelijk te worden van verre buitenlanden.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.

Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.